ΜΑΘΕ ΜΕ ΝΑ ΜΑΘΑΙΝΩ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗ ΔΥΣΛΕΞΙΑ ΜΟΥ…

    <<Μπορεί ο  μαθητής μου με δυσλεξία να μάθει;>>Αυτή είναι μια ερώτηση πολλών εκπαιδευτικών…Τους αγχώνει και μόνο η σκέψη πολλές φορές να ασχοληθούν με ένα παιδί με ειδική μαθησιακή δυσκολία-δυσλεξία!Η ερώτηση τους επικεντρώνεται συνήθως στο αν θα μπορέσουν αυτά τα παιδιά να μάθουν… Η απάντηση λοιπόν στο ερώτημα αυτό είναι η εξής:<<Ας θέσουμε αλλιώς την ερώτηση και ας επικεντρωθούμε στο πώς θα βοηθήσουμε αυτά τα παιδιά να μάθουν και όχι στο αν μπορούν να μάθουν…>> Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες ΜΠΟΡΟΥΝ να ΜΑΘΟΥΝ, ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΤΑ ΚΑΤΑΦΕΡΟΥΝ, αρκεί να τους δώσουμε την κατάλληλη προσοχή και την κατάλληλη βοήθεια!

Στο συγκεκριμένο λοιπόν άρθρο μου θα ασχοληθούμε αυτήν τη φορά με μερικούς εύκολους και απλούς τρόπους  διδασκαλίας των παιδιών με δυσλεξία

ΑΠΛΕΣ ΤΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΔΥΣΛΕΞΙΑ:

  • Επινοούμε έξυπνα τρικ,προκειμένου να διδάξουμε στο παιδί με δυσλεξία τους κανόνες ή τους ορισμούς
  • Ζωγραφίζουμε σε χαρτόνι ή ακόμα και σε κόλλες Α4 κανόνες γραμματικής υπό μορφή παιχνιδιού
  • Χρησιμοποιούμε έντονα χρώματα,τα οποία θα ήταν καλό να επιλέγει και το παιδί,προκειμένου να θυμάται αργότερα αυτό που ζωγράφισε
  • Δεν επιμένουμε στους κανόνες.αλλά προσπαθούμε να τους περάσουμε στο παιδί με έναν πιο παιχνιδιάρικο και έξυπνο τρόπο
  • Όσον αφορά την ορθογραφία,μπορούμε να προτρέψουμε το παιδί με δυσλεξία να σχεδιάσει με το χρώμα που αυτό επέλεξε τις καταλήξεις,τις οποίες έχει κάνει λάθος
  • Αποφεύγουμε να γεμίζουμε με κόκκινο στυλό το τετράδιο του,προκειμένου να διορθώσουμε τα λάθη του,καθώς το ίδιο μπερδεύεται και αγχώνεται υπερβολικά
  • Αποφεύγουμε να προτρέπουμε το παιδί να κάνει ανάγνωση κειμένου μπροστά σε άλλα παιδιά,καθώς το ίδιο πιέζεται και μπορεί να αισθανθεί άβολα
  • Τοποθετούμε το μαθητή με δυσλεξία αρκετά μπροστά στον πίνακα,ώστε να μπορεί ευκολότερα να κρατήσει σημειώσεις από τον πίνακα και εμείς να μπορούμε να αντιληφθούμε ευκολότερα τις δυσκολίες,τις οποίες αντιμετωπίζει,καθώς τα παιδιά αυτά δυσκολεύονται πολλές φορές να κρατούν πάντα σημειώσεις
  • Θα ήταν καλό να ελέγχαμε το τετράδιο του παιδιού με διακριτικότητα,ώστε να βεβαιωνόμαστε αν κράτησε τις απαραίτητες σημειώσεις,προκειμένου να καταφέρει να μελετήσει στο σπίτι του
  • Δίνουμε θάρρος και επαινούμε την προσπάθειά του,ακόμα και αν έχει κάνει κάποια λάθη,χωρίς ωστόσο να το δικαιολογούμε σε όλα,όταν αυτό δεν είναι απαραίτητο,γιατί με αυτόν τον τρόπο και το ίδιο θα αισθανθεί ότι διαφέρει και εμείς θα χάσουμε την προσοχή του…Όλα λοιπόν με μέτρο…
  • Προσπαθούμε να καλλιεργήσουμε στο παιδί τη διαδικασία της αυτοδιόρθωσης,προτρέποντάς το να βρει όπου είναι δυνατόν τα λάθη του και στο βαθμό που μπορεί…Ακόμα και να μην τα βρει όλα,θα καλλιεργήσουμε με αυτόν τον τρόπο τη σκέψη του και την προσοχή του!
  • Μπορούμε ακόμα ως ένα είδος παιχνιδιού και εξάσκησης, να γράψουμε εμείς οι ίδιοι προτάσεις ή και λέξεις με ορθογραφικά λάθη και να το προτρέψουμε να τα ανακαλύψει…

Μαθαίνουμε στο παιδί να αποδέχεται τον εαυτό του και τη δυσλεξία,εξηγώντας του με μια ιστορία ενδεχομένως τι είναι δυσλεξία και ότι δε χρειάζεται να αισθάνεται άβολα…

Ένα παράδειγμα διδασκαλίας σε ένα μαθητή με δυσλεξία είναι και η περίπτωση του Μ,μαθητή της τρίτης Δημοτικού. Αποφασίσαμε να μάθουμε να βρίσκουμε τα ουσιαστικά από τα ρήματα και το ανάποδο,όπως ακόμα και τα επίθετα από τα ουσιαστικά και πάλι το ανάποδο…Το παιδί στην αρχή πανικοβλήθηκε,καθώς του φάνηκε εξαιρετικά δύσκολο,αλλά είπαμε ότι θα το προσπαθήσουμε αρχικά υπό μορφή πάντα παιχνιδιού… Ξεκινήσαμε λοιπόν…Τοποθετήσαμε μπροστά μας τα χρώματα και τον προέτρεψα να επιλέξει όποιο χρώμα αυτός ήθελε,προκειμένου να γράψω τα ρήματα και έπειτα το χρώμα με το οποίο ο ίδιος θα μου έγραφε τα ουσιαστικά,τα οποία βγαίνουν από τα συγκεκριμένα ρήματα…Το ίδιο κάναμε και με τα επίθετα λίγο αργότερα… Το παιδί στην αρχή δυσκολευόταν λίγο και φυσικά είχε και τη βοήθεια τη δική μου,όποτε αυτή χρειαζόταν…Παρ’ όλ’ αυτά διαπίστωσα ότι όσο περνούσε η ώρα το ίδιο άρχισε σιγά σιγά να αποκτάει όρεξη για τη διαδικασία αυτή,καθώς το έβλεπε σαν ένα είδος quiz και να ανταπεξέρχεται όλο και καλύτερα…Από προσωπική εμπειρία έχω παρατηρήσει ότι τα παιδιά με δυσλεξία αποδίδουν περισσότερο αν τους διδάξουμε με έναν πιο παιγνιώδη τρόπο και αν τα βάλουμε στη διαδικασία ενός<<quiz>>…

Τα παιδιά με δυσλεξία είναι πάρα πολύ ικανά! Μπορούν να διαπρέψουν σε διάφορους τομείς,απλά δυσκολεύονται στην ανάγνωση και τη γραφή και αυτό είναι όλο! <<Έχω παιδί με δυσλεξία>> δε σημαίνει ότι πρέπει να το κρύβω,δε σημαίνει ότι είναι αναπηρία,δε σημαίνει ότι είναι ασθένεια,δε σημαίνει ότι το αγνοώ,δε σημαίνει ότι το ετικετοποιώ,δε σημαίνει ότι δεν το θεωρώ ικάνο να διαπρέψει όπως και πολλά άλλα παιδιά,δε σημαίνει ότι δεν μπορεί να μάθει…<<Έχω παιδί με δυσλεξία>>σημαίνει έχω ένα παιδί με πολλά πολλά χαρίσματα και ακόμα περισσότερα ταλέντα και ικανότητες,τις οποίες θα πρέπει να φέρω στην επιφάνεια,σημαίνει το αγαπώ και το αποδέχομαι με αυτήν του τη δυσκολία και προσπαθώ να το βοηθήσω να μάθει με τον τρόπο που το ίδιο μπορεί…Γιατί αν τελικά καταφέρετε να διδάξετε αυτό το παιδί,σας διαβεβαιώ θα είναι μια όαση χαράς για εσάς και ανακούφισης για το ίδιο!!

Σας ευχαριστώ και πάλι!

Έλληνα Σεβαστή-Ειρήνη(Φιλόλογος με σπουδές στην ειδική αγωγή και τις μαθησιακές δυσκολίες)

 

 

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: