ΣΕ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΗΜΕΡΩΣΕ ΜΕ ΕΙΠΕ ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΥ ΠΡΙΓΚΙΠΑ Η ΑΛΕΠΟΥ…

  Πόσες φορές έχει τύχει ίσως μέσα στην τάξη να έχετε να αντιμετωπίσετε ένα παιδί με αυτισμό,ή ακόμα να έχετε ακούσει από τρίτους για ένα αυτιστικό παιδί; Πόσες φορές έχετε μπει οι ίδιοι στη διαδικασία να απελπιστείτε με ένα τέτοιο παιδί; Μάλλον οι φορές είναι αρκετές… Τα παιδιά με αυτισμό είναι τα παιδιά εκείνα συνήθως που προκαλούν αναστάτωση στην τάξη,αν δεν καταφέρει κανείς να τα αντιμετωπίσει με τον κατάλληλο τρόπο ή ακόμα και την οργή του εκπαιδευτικού,εξαιτίας των περίεργων ίσως για πολλούς αντιδράσεών τους τους…

Τα παιδιά αυτά θεωρούνται από πολλούς αντιδραστικά και επίμονα,ενώ συνήθως κανείς δεν μπορεί να βρει τις τεχνικές εκείνες,οι οποίες θα βοηθήσουν να καταφέρουμε να τα αντιμετωπίσουμε… Ένα παιδί με αυτισμό δεν είναι ένα παιδί κατανάγκην με νοητική υστέρηση,δεν είναι ένα παιδί που δεν μπορεί να ανταπεξέλθει,δεν είναι ένα παιδί που δεν μπορεί να εργασθεί… Τα παιδιά αυτά έχουν ασχολίες και ενδιαφέροντα και μάλιστα αρκετά από αυτά τις περισσότερες φορές είναι εξαιρετικά ταλέντα και έχουν επίσης εξαιρετικές ικανότητες σε διάφορες δραστηριότητες,όπως είναι η ζωγραφική,οι υπολογιστές,ακόμα και τα μαθηματικά σε κάποιες των περιπτώσεων…

Ακούμε συχνά μαζί με τον όρο <<αυτισμός>>και τον όρο<<asperger>>…O όρος<<asperger>>αναφέρεται σε μια άλλη πλευρά του αυτιστικού φάσματος,στην οποία η αυτιστική συμπτωματολογία είναι σε πιο ελαφρά μορφή,ενώ τα άτομα αυτά που παρουσιάζουν asperger έχουν πολλές φορές δείκτη νοημοσύνης μέσο φυσιολογικό ή μεγαλύτερο του μέσου φυσιολογικού! Το σύνδρομο asperger ονομάζεται αλλιώς και υψηλής λειτουργικότητας αυτισμός! Τα άτομα αυτά,τα οποία βρίσκονται στο φάσμα αυτού του συνδρόμου,παρουσιάζουν πολλές φορές υψηλό επίπεδο μαθηματικής σκέψης και ιδιαίτερες ικανότητες στις γνωστικές τους λειτουργίες και καλή μνήμη! Παρ’ολ’αυτά τα άτομα με αυτισμό είναι πολλές φορές ευάλωτα σε εκφοβισμούς ή πειράγματα στο σχολικό ή στο κοινωνικό τους περιβάλλον,μπορεί να ταραχτούν σε περίπτωση που κάποιος πειράξει την αλληλουχία με την οποία βάζουν τα αντικείμενα,ή ακόμα μπορεί να αισθανθούν πολύ πολύ άσχημα αν κάποιος τους αλλάξει το πρόγραμμα,το οποίο έχουν συνηθίσει…Πολλά παιδιά με αυτισμό δίνουν έμφαση στη λεπτομέρεια,ενώ οι κοινωνικές τους συναναστροφές είναι αρκετά περιορισμένες τις περισσότερες φορές,καθώς δεν είναι εύκολο από τον περίγυρο συνήθως να πλησιάσουν το παιδί με αυτισμό και να αποδεχθούν τις ιδιαιτερότητές του!

Μέσα στην τάξη δεν είναι λίγες οι φορές που ο εκπαιδευτικός μπορεί να αγανακτήσει με ένα αυτιστικό παιδί,με αποτέλεσμα να καταφεύγει στις φωνές και να κάνει προκαλεί με αυτόν τον τρόπο στο παιδί το φόβο και την ταραχή… Τα παιδιά και γενικότερα τα άτομα με αυτισμό,χρειάζονται ηρεμία και υπομονή…Είναι γεγονός ότι οι περισσότεροι από εμάς καταφεύγουμε στις φωνές,καθώς είναι η πιο εύκολη λύση για να ηρεμήσει ένα παιδί,ενώ με αυτόν τον τρόπο αποφεύγουμε και την αποδιοργάνωση του μαθήματος και γενικότερα της τάξης μας… Σε μια τέτοια όμως περίπτωση παιδιού με αυτισμό η συνταγή δεν είναι ο εκφοβισμός,αλλά η επανάληψη του τι πρέπει και τι όχι να κάνει το ίδιο με άπλαιτη υπομονή! Τα παιδιά αυτά έχουν ανάγκη την ηρεμία,προκειμένου να αποδώσουν… Φανταστείτε να ανεβάζαμε την ένταση της τηλεόρασης στη διαπασόν… Πώς θα νιώθαμε;; Δε θα ήταν καθόλου ευχάριστο συναίσθημα! Έτσι ακριβώς νιώθουν και τα παιδιά με αυτισμό όταν υψώνεται την ένταση της φωνής σας… Θέλουν να κλείσουν τα αυτιά τους,να μην ακούν,ενώ ο ψυχισμός τους ταράζεται! Τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού μπορούν να ανταπεξέλθουν και να κάνουν πολλά πράγματα,αν από την αρχή τους δείξουμε την κατάλληλη προσοχή μέσα από τις κατάλληλες τεχνικές!

Δεν είναι λίγοι εκείνοι οι γονείς,οι οποίοι δεν  μπορούν να αποδεχθούν το παιδί με αυτισμό και πολλές φορές αποφεύγουν να το φέρουν σε επαφή με άλλα παιδιά της ηλικίας του ή δεν εξηγούν καν στον εκπαιδευτικό τι ακριβώς έχει το παιδί τους,είτε από φόβο είτε από ντροπή… Φυσικά και δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα να έχει ένας γονιός ένα παιδί με αυτισμό,όμως δεν είναι ακατόρθωτο και προπαντώς δεν είναι στίγμα! Αν ο ίδιος ο γονιός δεν καταφέρει να αποδεχθεί το παιδί του,η κατάσταση του παιδιού δεν πρόκειται να βελτιωθεί,ενώ υπάρχει αυξημένη πιθανότητα να χειροτερέψει,καθώς ο ίδιος με τον τρόπο του θα το έχει απομονώσει και θα έχει καταρακώσει την ψυχολογία του! Για όσους πιστεύουν ότι τα άτομα με αυτισμό δεν αντιλαμβάνονται και δε νιώθουν,έχω να προσθέσω ότι κάνουν τραγικό λάθος! Ας μάθουμε λοιπόν όλοι μας τι είναι ο αυτισμός,πώς μπορούμε να βελτιώσουμε ένα παιδί με αυτισμό και πάνω απ’όλα ας μάθουμε να αποδεχόμαστε αυτά τα άτομα με τις δυσκολίες και τις ιδιαιτερότητες,τις οποίες παρουσιάζουν!

Άλλωστε αν κανείς διαβάσει το παρακάτω απόσπασμα του μικρού πρίγκιπα,θα καταλάβει πολλά γύρω από τον αυτισμό…Διαβάστε το!Αξίζει τον κόπο!

…Σώπασε η αλεπού και βάθηκε να κοιτάζει το μικρό πρίγκιπα.

-Σε παρακαλώ,ημέρωσέ με,του είπε…

-Τι πρέπει να κάνω;Ρώτησε ο μικρός πρίγκιπας.

-Πρέπει να δείξεις μεγάλη υπομονή…Στην αρχή θα κάθεσαι κάπως μακριά μου,να έτσι,μέσα στη χλόη.Εγώ θα σε παρατηρώ με την άκρη του ματιού κι εσύ δε θα λες τίποτε.Η γλώσσα είναι πηγή παρεξηγήσεων.Μα κάθε μέρα θα μπορείς να κάθεσαι λίγο πιο κοντά μου…

Την άλλη μέρα ο μικρός πρίγκιπας ξαναγύρισε.

-Καλύτερα να έρχεσαι πάντα την ίδια ώρα,είπε η αλεπού.Αν έρχεσαι ας πούμε στις τέσσερις το απόγευμα,εγώ από τις τρεις θα νιώθα κιόλας ευτυχισμένη…Αν όμως έρχεσαι έτσι στην τύχη,δε θα ξέρω πότε να στολίσω την καρδιά μου…

Έτσι ο μικρός πρίγκιπας ημέρωσε την αλεπού…

Έλληνα Σεβαστή-Ειρήνη(Φιλόλογος με σπουδές στην ειδική αγωγή και τις μαθησιακές δυσκολίες)

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: