ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΜΑΘΑΙΝΩ ΜΕ ΑΛΛΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ…

  Σε αυτό το άρθρο θα συνοψίσουμε μερικούς τρόπους,με τους οποίους θα μπορούσαμε να βοηθήσουμε το παιδί με μαθησιακή δυσκολία,να μάθει πιο εύκολα!! Στα προηγούμενα άρθρα έχω αναφέρει κάποιες τεχνικές,αλλά εδώ θα τα συνοψίσουμε όλα ξεχωριστά για Δυσλεξία και για Διάσπαση Προσοχής-Υπερκινητικότητα(ΔΕΠ-Υ)! Κατ’αρχήν,τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες όπως έχω προαναφέρει είναι παιδιά,τα οποία έχουν ανάγκη από ενδιαφέρουσες τεχνικές,οι οποίες θα τα βάζουν στη διαδικασία να σκεφτούν,αλλά θα τα ευχαριστούν ταυτόχρονα! Ας αναφερθούμε όμως πρώτα σε αυτά τα παιδιά που <<ταλαιπωρούν>>αρκετούς γονείς,αλλά και εκπαιδευτικούς,λόγω της έλλειψης προσοχής τους,η οποία πολλές φορές συνδυάζεται με την υπερκινητικότητα!

Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ είναι παιδιά τα οποία ομολογουμένως έχουν ανάγκη από διαρκή έλεγχο και υπομονή,καθώς σε αρκετές περιπτώσεις διασπάται η προσοχή τους την ώρα του μαθήματος,ενώ πολλά από αυτά ενδεχομένως να παρουσιάζουν και άρνηση! Είναι πάρα πολλές οι φορές,κατά τις οποίες οι γονείς παιδιών με διάσπαση προσοχής,αγανακτούν,στεναχωριούνται ή ακόμα ανησυχούν,κυρίως για το πότε θα αρχίσει να αναλαμβάνει τις ευθύνες του το παιδί(ειδικά αν είναι σε μεγαλύτερη τάξη…),πότε θα φέρει καλή βαθμολογία κλπ. <<Μα πότε επιτέλους θα καταλάβει ότι πρέπει να είναι υπεύθυνος;;>>,μπορεί να αναρωτιέται ένας γονιός… Τα παιδιά λοιπόν με διάσπαση προσοχής δεν μπορούν να βελτιωθούν από τη μια στιγμή στην άλλη,ακριβώς γιατί η δυσκολία τους έγκειται στο γεγονός ότι διασπάται η ελλειμματική προσοχή,την οποία διαθέτουν,οπότε δεν είναι ούτε για τα ίδια εύκολο να βελτιωθούν αμέσως! Όσο περίεργο και αν φαίνεται σε ένα γονιό όταν το παιδί του με ΔΕΠ-Υ για παράδειγμα έχει φθάσει Γυμνάσιο και ακόμα δεν έχει μάθει να είναι υπεύθυνο στις υποχρεώσεις του σχολείου του,τόσο πιο δύσκολο φαντάζει για το ίδιο το παιδί να βελτιωθεί,αν ειδικά δεν έχει και την κατανόηση από τον γονέα,ο οποίος διαρκώς το επικρίνει! Τα συγκεκριμένα παιδιά όσο απίστευτο και αν φαντάζει σε ορισμένους γονείς,χρειάζονται ακόμα και σε μεγάλη ίσως τάξη κάποιον να τους υπενθυμίζει τις μαθητικές τους υποχρεώσεις με διακριτικότητα και χωρίς να τα τους δίνει την εντύπωση ότι δεν μπορούν να το κάνουν και μόνα τους,αλλά παροτρύνοντάς τα κάθε φορά να προσπαθήσουν και μόνα! Σιγά σιγά αυτή η υπενθύμιση θα ελαττώνεται,αλλά πάντα σταδιακά και όχι βεβιασμένα!Άλλωστε το κάθε παιδί χρειάζεται το χρόνο του και αυτό δεν έχει καμία σχέση με τις μαθησιακές δυσκολίες! <<Διασπάται η προσοχή του την ώρα του μαθήματος και δεν αποδίδει…>>είναι πολλές φορές η φράση των εκπαιδευτικών σε τέτοια παιδιά… Φανταστείτε λοιπόν να πηγαίνατε κάθε μέρα σε μια δουλειά που δε σας άρεσε καθόλου το περιβάλλον…Θα πηγαίνατε με όρεξη;Αν όλα γίνονταν τυπικά και στείρα,θα σας ευχαριστούσε να συνεχίσετε να δουλεύετε; Έτσι ακριβώς αισθάνονται και τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες… Προσπαθήστε να κάνετε το μάθημα πιο ενδιαφέρον μέσα από ιστορίες,από τις οποίες το παιδί θα μπορούσε να απομνημονεύσει καλύτερα και ευκολότερα,ή ακόμα και παιχνίδια για τα πιο μικρά παιδιά,όπως για παράδειγμα ένα κουκλοθέατρο! Ακόμα και το περιβάλλον μέσα στο οποίο διαβάζει ένα παιδί με ΔΕΠ-Υ θα πρέπει να είναι  αρκετά οργανωμένο και ευχάριστο,ώστε να μην αποσπάται η προσοχή του! Πάνω στο γραφείο μας έχουμε μόνο τα απαραίτητα για το εκάστοτε μάθημα που κάνουμε και όχι τα βιβλία από όλα τα μαθήματα…Αυτό είναι ένα βασικό στοιχείο,γιατί τα παιδιά αυτά πανικοβάλλονται βλέποντας τον όγκο!

Επιπλέον,σε μαθήματα θεωρητικά,όπως είναι για παράδειγμα η ιστορία,θα ήταν καλό να χρησιμοποιήσουμε σχεδιαγράμματα,ώστε να αποκωδικοποιεί το παιδί αυτό το οποίο έχει να μάθει…Θα ήταν χρήσιμο να κάνουμε πρώτα μια αναφορά εμείς για το θέμα που πραγματεύεται το κείμενο,ώστε να αποκομίσει μια πρώτη ιδέα και στη συνέχεια,να κάνει ανάγνωση το ίδιο υπογραμμίζοντας τα βασικά στοιχεία του κειμένου! Επειδή πολλά παιδιά με διάσπαση προσοχής μετά από τη μια παράγραφο χάνουν την προσοχή τους,φροντίζουμε να σιγουρευτούμε ότι κατανόησαν αυτό το οποίο διάβασαν,ζητώντας τους να πουν μια κεντρική ιδέα,σε τι αναφέρεται δηλαδή η παράγραφος… Στη συνέχεια και αφού κατανοήσει όλο το κείμενο μπορούμε να γράψουμε σε ένα χαρτί στο κέντρο το θέμα στο οποίο αναφέρεται το κείμενο και γύρω από αυτό τις υποϊδέες…Φυσικά αυτό ισχύει για κείμενα όπως η ιστορία,που πολλά από αυτά τα παιδιά δεν μπορούν να μάθουν μονορούφι ή άλλα θεωρητικά μαθήματα,τα οποία καλούνται να μάθουν απ’έξω…Σε ένα αρκετά εκτενές κείμενο,για παράδειγμα λογοτεχνίας θα ήταν καλό να διαβάσει το παιδί ενότητα ενότητα,καθώς δεν θα κληθεί μετά να αναφέρει λεπτομέρειες,όπως χρονολογίες κλπ,πράγμα το οποίο συμβαίνει με το μάθημα της ιστορίας που προανέφερα!

Επειδή σε αυτά τα παιδιά παρουσιάζεται έλλειψη λεξιλογίου και συνήθως τα κείμενα τους είναι πολύ συρρικνωμένα,θα ήταν πολύ καλό να χρησιμοποιήσουμε ασκήσεις για τη καλλιέργεια του λόγου τους! Μια καλή τακτική είναι να τα προτρέψουμε να βρουν συνώνυμες λέξεις ή και αντίθετες,με λέξεις που θα τους δώσουμε εμείς και επειδή μέσα από τη διαδικασία του «ψάχνω και βρίσκω» μπορούν να μάθουν πιο εύκολα,τους κινητοποιούμε να ψάξουν αρχικά με τη βοήθεια τη δική μας και στη συνέχεια μόνοι τους,μέσα στο λεξικό,γιατί πολλά από τα παιδιά δε γνωρίζουν να το χρησιμοποιούν,ακόμα και αν βρίσκονται σε πιο μεγάλη τάξη!Αυτό που για εμάς ίσως φαντάζει πανεύκολο,δεν είναι γι’αυτά τα παιδιά… Μέσα από τη βιωματική διαδικασία τα παιδιά αυτά μαθαίνουν πιο ευχάριστα και ευκολότερα! Επίσης,μπορούμε να δώσουμε λέξεις,προκειμένου το παιδί να φτιάξει μια δική του έκθεση,μέσα στην οποία θα καλείται αν τις χρησιμοποιήσει…Με αυτόν τον τρόπο καλλιεργούμε και την απομνημόνευση,αλλά βεβαιωνόμαστε επιπλέον για το κατά πόσο το παιδί γνωρίζει τη σημασία των λέξεων! Επίσης μια καλή τεχνική είναι και η χρήση εικόνων με σκίτσα…Παρουσιάζουμε στο παιδί εικόνες,από τις οποίες μπορεί να επινοήσει μια ιστορία το ίδιο!Αυτό ενδείκνυται και για παιδιά με δυσλεξία…Καλλιεργείται με αυτόν τον τρόπο η κατανόηση και η κριτική ικανότητα του παιδιού!

Όσον αφορά τα παιδιά με Δυσλεξία,καθώς τα ίδια δυσκολεύονται κυρίως στην ανάγνωση και η γραφή,μπορούμε να εφαρμόσουμε τεχνικές προκειμένου να μάθουν κανόνες μέσα από το παιχνίδι… Στην ανάγνωση είναι καλό ένα παιδί με δυσλεξία να χρησιμοποιεί το δάχτυλό του κάτω από κάθε λέξη που διαβάζει,καθώς πολλά παιδιά χάνουν τη σειρά,ενώ αν το επιχειρήσετε θα δείτε ότι το παιδί διευκολύνεται καλύτερα! Επιπλέον,βάλτε το παιδί με δυσλεξία να διορθώσει καταλήξεις ρημάτων ή ουσιαστικών,τις οποίες έχετε γράψει εσείς λάθος!Αρχικά μεμονωμένες και αργότερα επιχειρήστε το και σε ένα κειμενάκι μικρής έκτασης,γιατί συνήθως μέσα στο κείμενο τα παιδιά αυτά δυσκολεύονται να ανακαλύψουν τις λανθασμένες λέξεις! Μια εναλλακτική θα ήταν να τους δώσετε την ίδια λέξη διαφορετικά γραμμένη κάθε φορά και να τα προτρέψετε να κυκλώσουν με χρώμα τη σωστή!Με τη σωστή λέξη στη συνέχεια και για να την απομνημονεύσει το παιδί μπορείτε να του πείτε να γράψει μια πρόταση ή και παραπάνω,ώστε να τυπώσει την ορθογραφία της!

Επιπροσθέτως,προκειμένου να καλλιεργήσουμε και την κατανόηση του παιδιού,αλλά και την έκφρασή του,είναι καλό να το βάλουμε να αναγνώσει ένα κείμενο κάθε φορά όχι πολύ μεγάλης έκτασης,από μέσα του και στη συνέχεια να μας πει τι κατάλαβε και να το καταγράψει!

Αυτές είναι μερικές από τις τακτικές που θα μπορούσαμε όλοι να εφαρμόσουμε,προκειμένου να βοηθήσουμε αυτά τα παιδιά!Οι τεχνικές μαζί με την υπομονή,την επιμονή και την αγάπη είναι το μυστικό για ένα παιδί χαρούμενο,με προσωπικότητα,αυτοπεποίθηση και γνώσεις!Σας ευχαριστώ για ακόμα μια φορά!

Έλληνα Σεβαστή-Ειρήνη(Φιλόλογος με σπουδές στην ειδική αγωγή και τις μαθησιακές δυσκολίες)

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: