ΕΧΩ ΝΟΗΤΙΚΗ ΥΣΤΕΡΗΣΗ,ΑΛΛΑ ΜΙΑ ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΗ ΑΓΚΑΛΙΑ…

 Κάθε φορά που συναντώ τα παιδιά του κέντρου ειδικών αναγκών,νιώθω το ίδιο συναίσθημα… Η αγκαλιά τους είναι από τις πιο ζεστές αγκαλιές που υπάρχουν,για να μην πω η πιο ζεστή! Όλη η αγνότητα βρίσκεται στα προσωπάκια αυτών των παιδιών,είτε πρόκειται για μεγάλα <<παιδιά>>,είτε για μικρά!Όλα όμως είναι κατά βάθος παιδιά! Την προσοχή μου τράβηξαν τα παιδιά με τη νοητική υστέρηση! Για κάποιον ίσως φαίνονται ότι δεν αντιλαμβάνονται ή δεν μπορούν να καταλάβουν,όμως δεν είναι έτσι…

Τα παιδιά με νοητική υστέρηση,μπορεί να έχουν μειωμένες νοητικές ικανότητες,άλλα σε μεγάλο και άλλα σε πιο μικρό βαθμό,αλλά όλα μπορούν να μάθουν αν καθίσουμε πλάι τους και με μεγάλη μεγάλη υπομονή τα προσεγγίσουμε! Έκανα λοιπόν αρχικά μια έρευνα,προκειμένου να δω ποια από αυτά τα παιδιά μπορούσαν να καταλάβουν πιο γρήγορα ή πιο εύκολα από τα υπόλοιπα και ποια αντιλαμβάνονταν ευκολότερα κάποια πράγματα! Όλα είχαν δυσκολίες,τι καθένα σε διαφορετικό τομέα…Μερικά από αυτά είχαν δυσκολίες να ξεχωρίσουν τα ζώα,άλλα δε γνώριζαν καν τι είναι τα ζώα και στην ερώτηση:<<πες μου ένα ζωάκι…>>αυτά μπορεί να απαντούσαν για παράδειγμα:<<δέντρο…>>ή ακόμα και να μου έδειχναν σε εικόνα ένα αντικείμενο και όχι το ζώο…Άλλα από αυτά γνώριζαν κάποια γραμματάκια και άλλα δεν ήξεραν καθόλου να τα  ξεχωρίσουν μεταξύ τους….Έτσι λοιπόν αποφάσισα να χρησιμοποιήσω όλα τα παιδιά με νοητική,προκειμένου να τα βοηθήσω να ξεχωρίσουν κάποια πράγματα από κάποια άλλα και να μάθουν τα βασικά γραμματάκια,ώστε να μπορούν να τα διακρίνουν…Θα αναρωτηθεί κανείς γιατί όλα μαζί αφού μερικά γνώριζαν καλύτερα από κάποια άλλα κάποια πράγματα…Αυτό έγινε για τον εξής λόγο…Χρησιμοποίησα όλα τα παιδιά προκειμένου οι γνώσεις του ενός να συμπληρώνουν το άλλο…Συνήθως,όταν υπάρχει η αίσθηση της ανταγωνιστικότητας,τυπώνουμε ευκολότερα και ταχύτερα…Το ίδιο ισχύει και για τα παιδιά με νοητική υστέρηση…Έτσι λοιπόν,πήραμε ένα βιβλίο με εικόνες και ξεκινήσαμε να βρούμε ανάμεσά τους τις εικόνες με ζωάκια… Άλλος μπορεί να έλεγε ότι το δέντρο είναι ζώο,άλλος ότι το σπίτι είναι ζώο και κάποιος άλλος να έβρισκε ότι η γάτα ήταν το ζώο ανάμεσα στα υπόλοιπα…Τότε ήταν και το πιο ενδιαφέρον κομμάτι…Όταν κάποιος γνώριζε κάτι που δε γνώριζε κάποιος άλλος,αμέσως άρχιζαν οι ψίθυροι και τα πειράγματα:<<τι λες;Δεν είναι αυτό…Αυτό είναι δέντρο…>> μπορεί να έλεγε ο ένας<<όχι αυτό είναι γάτα…>>μπορεί να απαντούσε ο άλλος…Όσο αστείο και αν σας φαίνεται,δεν παύει όλο αυτό να είναι μια συζήτηση,ένας διάλογος ανάμεσα σε αυτά τα παιδιά,με τον οποίο ανταλάσσουν απόψεις…Αυτό είναι πολύ σημαντικό για τα ίδια, την αντιληπτική τους ικανότητα και την κριτική τους σκέψη!

Στη συνέχεια κλήθηκαν όλα τα παιδιά να πει ο καθένας ένα ζώο που ξέρει και όποιος έλεγε τα περισσότερα έπαιρνε και τα περισσότερα αυτοκόλλητα! Όσον αφορά τα γραμματάκια,μάθαμε αρχικά τα 2 πρώτα,το Α και το Β…Μάθαμε να τα αναγνωρίζουμε πρώτα μόνα τους,μάθαμε λέξεις από τα συγκεκριμένα γράμματα και στη συνέχεια να τα γράφουμε!Έπειτα μάθαμε να τα ξεχωρίζουμε ανάμεσα σε λεξούλες,οι οποίες αναφέρονταν σε εικόνες…πχ:βλέπαμε την εικόνα με το άλογο, από κάτω βλέπαμε γραμμένη τη λέξη «άλογο» και κυκλώναμε το «α»…Έτσι τα παιδιά παρατήρησα ότι τύπωναν πολλά πράγματα,παρά τη νοητική τους υστέρηση!

Στα παιδιά αυτά θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε καρτέλες με τα γράμματα της ΑΒ,οι οποίες στο μπροστινό μέρος θα έχουν το γράμμα με το αντίστοιχο αντικείμενο το οποίο ξεκινάει από το εκάστοτε γράμμα,ενώ στο πίσω μέρος θα έχουμε ολοκληρωμένη τη λέξη που αναφέρεται στην εικόνα!Έτσι τα παιδιά τυπώνουν την εικόνα της λέξης και αργότερα θα μπορέσουν πιο εύκολα να την αναγνωρίσουν και να κατανοήσουν σε τι αναφέρεται!Αυτό γίνεται γιατί τα παιδιά με νοητική υστέρηση είναι λίγο πιο δύσκολο να μάθουν τους συνδυασμούς των γραμμάτων!

Επιπλέον,μια καλή τακτική θα μπορούσε να είναι η μάθηση μέσα από τη ζωγραφική!Τα παιδιά καλούνται να ζωγραφίσουν διάφορα ζώα,ενώ την ίδια στιγμή τα βοηθάμε να τυπώσουν πιο ζώο είναι αυτό που ζωγραφίζουν!Η οπτική επαφή με την εικόνα και η δημιουργικότητα μέσω των χρωμάτων πάντα βοηθάει!Το κουκλοθέατρο επίσης είναι ένα πολύ καλό μέσον για την καλλιέργεια της κρίσης τους!Μέσα από το κουκλοθέατρο μπορούμε να καλούμε τα παιδιά να εκφράσουν διάφορες ιδέες τους,με αποτέλεσμα να τα βάζουμε στη διαδικασία να σκεφτούν!

Tα παιδιά με νοητική υστέρηση είναι άνθρωποι με συναισθήματα και σκέψεις,οι οποίες μπορεί να είναι απλές,παιδικές,ίσως και γελοίες για κάποιους,όμως είναι οι δικές τους σκέψεις…Μέσα από αυτές τους τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους,διαμορφώνουν το δικό τους ξεχωριστό κήπο,μέσα στον οποίο αν καταφέρουμε να μπούμε μπορούμε να τον κάνουμε να ανθίσει και να εξελιχθεί σε μεγάλο βαθμό…

Έλληνα Σεβαστή-Ειρήνη(Φιλόλογος με σπουδές στην ειδική αγωγή και τις μαθησιακές δυσκολίες)

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: