ΕΧΩ ΝΟΗΤΙΚΗ ΥΣΤΕΡΗΣΗ ΑΛΛΑ ΘΕΛΩ ΝΑ ΜΑΘΩ…ΘΕΣ ΝΑ ΜΕ ΒΟΗΘΗΣΕΙΣ;

Είναι γεγονός ότι πολλοί από εμάς όταν ακούσουμε τη λέξη νοητική στέρηση,το μυαλό μας αμέσως πάει στο ότι το άτομο με νοητική υστέρηση δεν μπορεί να μάθει με καμία δύναμη όσο και αν προσπαθήσουμε…. Είναι όμως λάθος…Τα άτομα με νοητική υστέρηση μπορούν να μάθουν αν καθίσουμε με υπομονή δίπλα τους… Ακόμα και παιδιά με νοητική υστέρηση σε πιο μεγαλύτερο βαθμό από τα άλλα, θα μπορούσαν να μάθουν κάποια πράγματα… Η Τ. είναι μια κοπέλα γύρω στα 30,η οποία έχει νοητική υστέρηση…Ξέρει να ζωγραφίζει πολύ καλά,αναγνωρίζει ορισμένα γράμματα,αλλά όχι όλα και δεν έχει τη δυνατότητα να διαβάσει καλά… Όταν αρχίσαμε να χρησιμοποιούμε τις καρτέλες με τα γραμματάκια,όπως στο Δημοτικό,η Τ. έδειξε ενδιαφέρον,γιατί πάνω οι καρτέλες είχαν και εικόνες,με αντικείμενα που ξεκινούσαν από το εκάστοτε γράμμα… Είχαν χρώμα και έτσι η Τ. έδειχνε μεγαλύτερη διάθεση για να μάθει! Στη διαδικασία της εκμάθησης όμως των γραμμάτων πήρε μέρος και ακόμα μια μαθήτρια,η οποία είχε και εκείνη νοητική υστέρηση στον ίδιο βαθμό περίπου με την Τ.,αλλά γνώριζε καλύτερα την αλφάβητο,ώστε να παρακινεί η μια την άλλη και να καταφέρω να κάνω πιο ενδιαφέρουσα τη διαδικασία της διδασκαλίας! Η διδασκαλία έγινε ως εξής:έδειχνα αρχικά το γράμμα με την εικόνα που αντιπροσώπευε στην Τ.για να διαπιστώσω πόσα από αυτά γνωρίζει και στη συνέχεια της έδειχνα τις κάρτες που γνώριζε,χωρίς την εικόνα,παρά μόνο με το γράμμα και της ζητούσα αφού μου πει ποιο γραμματάκι είναι να μου πει ένα αντικείμενο από το συγκεκριμένο γραμματάκι…Σε αυτό βοηθούσε και το άλλο κορίτσι,όπου η Τ,δυσκολευόταν και με αυτόν τον τρόπο προσπαθούσε η μια να βρει πιο γρήγορα το αντικείμενο μέσα από την ευγενή άμιλλα! Είναι μια καλή τακτική,προκειμένου μέσα από τον υγιή ανταγωνισμό να μάθουν όχι μόνο αυτά τα παιδιά,αλλά και τα υπόλοιπα!

Στη συνέχεια είναι πολύ καλό αφού διαπιστώσουμε ότι το παιδί με νοητική υστέρηση έχει μάθει να αναγνωρίζει τα γράμματα,να το βάλουμε να τα διαβάζει σε συνδυασμούς όπως λόγου χάρη: τ  α=τα Γράφουμε τα γραμματάκια σε απόσταση καλύτερα το ένα από το άλλο γιατί πολλά από αυτά τα παιδιά μπερδεύονται με το τ+α(τους μπερδεύει το +).Φυσικά αν καταλάβουμε ότι δεν υφίσταται τέτοιο θέμα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και το +…Τα καλούμε λοιπόν να ενώσουν το τ με το α και ούτω καθ’εξής,ή αλλιώς:<<φέρτε πιο κοντά το τ με το α…>> και τα βάζουμε να μας πουν ποια γραμματάκια βλέπουν μέσα στην ένωση,γιατί πολλά ενώ τα βλέπουν μπορεί για παράδειγμα να πουν ότι αντί «τα» βλέπουν «το» ή «τε» κλπ και στη συνέχεια τα βάζουμε να προφέρουν ολόκληρη την ένωση!

Μια πολλή καλή επιπλέον άσκηση είναι το σταυρόλεξο ή η κρεμάλα…Θα μπορούσαμε για παράδειγμα να φτιάξουμε ερωτήσεις όπως:<<τι σου είναι η αδερφή του μπαμπά;>>,<<σε έχει βαφτίσει αυτός;>>,<<τι σου είναι ο μπαμπάς του μπαμπά σου;>>,εκεί δεχόμαστε τους επισκέπτες>>,εκεί μαγειρεύουμε>>,εκεί φυλάμε τα ρούχα μας>>κλπ..Μέσα από τόσο απλές ερωτήσεις οξύνεται η σκέψη αυτών των παιδιών!Όσο απλές και αν φαίνονται για εμάς,γι’αυτά είναι πολύ χρήσιμες!

Επίσης,η ανάγνωση διάφορων απλών ιστοριών σε αυτά τα παιδιά είναι εξίσου σημαντική, καθώς μπορούμε να τα καλέσουμε να μας αποδώσουν το νόημα λέγοντας τους:<<σου άρεσε η ιστορία που διαβάσαμε;Για μες μου δηλαδή τι λέει;Γιατί σου άρεσε;>>Μπορούμε να του κάνουμε διάφορες μικρές και σχετικά απλές ερωτήσεις με βάση το κείμενο που διαβάσαμε,προκειμένου με αυτόν τον τρόπο να καλλιεργήσουμε τη σκέψη του,αλλά και τη μνήμη του!

Σημαντικό παράγοντα σε όλα αυτά και στην καλλιέργεια της θέλησης ενός τέτοιου παιδιού,είναι και η  επιβράβευση(αυτοκολλητάκια,σφραγιδούλες…),προκειμένου να αποκτήσει αυτοπεποίθηση και ενδιαφέρον για την όλη διαδικασία! Όλα τα παιδιά με νοητική υστέρηση μπορούν να μάθουν έστω τα στοιχειώδη,αρκεί να τα προσεγγίσουμε και με άπλαιτη υπομονή να το επιχειρήσουμε!Ας μην τα καταδικάζουμε,λόγω της κατάστασής τους!Είναι ισότιμα μέλη σε αυτήν την κοινωνία και έχουν κάθε δικαίωμα στη μάθηση και στη ζωή, όπως όλοι μας!Ευχαριστώ και πάλι!

Έλληνα Σεβαστή-Ειρήνη(Φιλόλογος με σπουδές στην ειδική αγωγή και τις μαθησιακές δυσκολίες)

Advertisements

1 σχόλιο (+add yours?)

  1. vera andrea barbora
    Ιαν. 05, 2012 @ 23:27:35

    Στο http://mamampampaelate.blogspot.com/ έχετε από μας ένα δωράκι.
    Βέρα, Ανδρέα, Μπαρμπόρα

    Απάντηση

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: