ΕΧΩ ΝΟΗΤΙΚΗ ΥΣΤΕΡΗΣΗ…ΘΕΛΩ ΝΑ ΜΠΟΡΩ ΚΑΙ ΜΟΝΟΣ ΝΑ ΑΝΤΑΠΕΞΕΛΘΩ…

Έλληνα Σεβαστή-Ειρήνη(Φιλόλογος με σπουδές στην ειδική αγωγή)

   Είναι πού συχνό φαινόμενο στα σχολεία να παρατηρούμε παιδιά με διαφορετικότητες…Η νοητική υστέρηση είναι μια από αυτές… Είναι μεγάλος ο αριθμός των παιδιών με νοητική υστέρηση που φοιτούν σε γενικά σχολεία,γιατί οι γονείς ίσως αρνούνται να δεχθούν την διαφορετικότητα του παιδιού τους,με αποτέλεσμα να μη θέλουν να γίνεται γνωστό το<<πρόβλημα>> όπως συνηθίζουν να το αποκαλούν…  Όσον αφορά τα ειδικά σχολεία,στα οποία φοιτούν επίσης τέτοια παιδιά,παρατηρείται σχεδόν πάντα το φαινόμενο οι εκπαιδευτικοί να προσπαθήσουν να τους μάθουν ιστορία,γραμματική κλπ…Πολλά παιδιά με ήπια νοητική υστέρηση μπορούν να μάθουν κάποια μαθήματα,όπως για παράδειγμα η γραμματική, αν όχι τέλεια σε ένα μεγάλο βαθμό για τα ίδια,αλλά αυτό δε σημαίνει ότι θα μπορέσουν να τη χρησιμοποιήσουν για να βελτιώσουν τη ζωή τους αργότερα…

Τα παιδιά με νοητική υστέρηση αυτό που έχουν περισσότερο απ’όλα ανάγκη είναι να μπορέσουν στο μέλλον ως ένα μεγάλο βαθμό να ανταπεξέλθουν και μόνα τους,κάτι το οποίο είναι και η μεγάλη αγωνία όσων γονιών έχουν τέτοια παιδιά! Ένα τέτοιο παιδί δεν μπορεί να κατανοήσει το χρόνο πολύ παλαιότερα από το <<πέρυσι>>ή <<το χθες>>ή <<τα περσινά Χριστούγεννα>>,οπότε δεν μπορεί να κατανοήσει τι είναι το 1821 που ο εκπαιδευτικός προσπαθεί να του μάθει στην ιστορία ή το 1940 κλπ… Σε αυτό στο οποίο θα πρέπει να δώσουμε την απαιτούμενη προσοχή  γι’αυτά τα παιδιά,είναι οι λειτουργικές τους δεξιότητες!

Θα ήταν πολύ εποικοδομητικό για παράδειγμα να τους μαθαίναμε ποια προϊόντα παίρνουμε από τα ζώα και ποια από τα φυτά,ώστε να γνωρίζουν τα τρόφιμα,επίσης θα μπορούσαμε να τα πάρουμε στο super market και με την καθοδήγησή μας να μάθουν ποια είναι τα όσπρια,πού βρίσκουμε τα τυροκομικά,το κρέας κλπ… Η βόλτα στο μαγαζί είναι ένας πολύ καλός τρόπος,ώστε να κατανοήσουν και τις συναλλαγές που κάνουμε στην καθημερινή μας ζωή! Ταυτόχρονα στο δρόμο καθώς περπατάμε μπορούν να διδαχθούν κάποια σήματα,τα φανάρια,τα μέσα οδικής κυκλοφορίας,αλλά και πώς οφείλουμε να περπατάμε μόνοι μας,ώστε να μην υπάρξουν ατυχήματα! Είναι πολύ βασικό να προνοήσουμε για τη σωματική ακεραιότητα αυτών των παιδιών όταν θα κληθούν να ανταπεξέλθουν σε κάτι που θα τους ζητηθεί!

Είναι καλό αν είμαστε στην κουζίνα για παράδειγμα να τα καλούμε να μας φέρουν την κατσαρόλα,ή το τηγάνι,να φορέσουν την ποδιά,να μάθουν να πλένουν τα χεράκια πριν να φάνε ή πριν μαγειρέψουν οτιδήποτε,να γνωρίζουν σε ποιο σημείο βρίσκεται κάθε πράγμα,ώστε να μπορούν να το βρουν στη συνέχεια και αν το τοποθετήσουν! Επιπλέον καλό θα ήταν να είναι σε θέση να διαβάσουν ένα σημείωμα που θα αφήσουμε αν κάποια στιγμή λείψουμε από το σπίτι,ή να μπορούν τα ίδια να ειδοποιήσουν κάποιον με ένα δικό τους σημείωμα,έστω και αν είναι ανορθόγραφο!

Όλοι μας γνωρίζουμε τα περιοδικά που διαβάζαμε πιο μικροί για να περάσει η ώρα,όπως το super Κατερίνα,τα κόμικς ή κάποια άλλα παρόμοια με αυτά…Αυτά λοιπόν τα περιοδικά θα μπορούσαν να είναι ένας καλός τρόπος,προκειμένου να αναπτύξουμε μια συζήτηση με αυτά τα παιδιά και να τα βάλουμε στη διαδικασία να σκεφτούν και να κάνουν διάλογο και μεταξύ τους! Ακόμα,τα σίριαλ της τηλεόρασης είναι ένα καλό μέσον για να καλλιεργήσουμε τη συζήτηση μαζί τους,καθώς τα παιδιά συνήθως με νοητική υστέρηση περνάνε ένα μεγάλο μέρος της ημέρας τους βλέποντας τηλεόραση!

Προσπαθήστε λοιπόν να διευκολύνετε τη ζωή των παιδιών αυτών και να καλλιεργήσετε τις λειτουργικές τους δεξιότητες,ώστε να καταφέρουν στο μέλλον να ανταπεξέλθουν και μόνα τους!Τα μαθήματα που διδάσκονται τα παιδιά του γενικού σχολείου δυστυχώς δεν μπορούν να βοηθήσουν αυτά τα συγκεκριμένα παιδιά,παρά μόνο να τους προκαλέσουν σύγχυση και εκνευρισμό,αφού δε θα τα κατανοούν!

Πηγές:Σεμινάριο ειδικής αγωγής:»Εκπαίδευση μαθητών με νοητική ανεπάρκεια και εκπαίδευση μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες»,Προσωπική εμπειρία

Advertisements

2 Σχόλια (+add yours?)

  1. ΒΗΤΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
    Ιαν. 27, 2012 @ 11:12:41

    Καλησπέρα σας!
    Διάβασα με μεγάλη ικαννοποίηση και ανακούφιση το άρθρο σας.
    Στο μεταπτυχιακό έκανα έρευνα για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και συγκεκριμένα για τη σημασία του ψυχολογικού παράγοντα στη μαθησιακή διαδικασία. Επίσης, έχω συμμετάσχει σε σεμινάρια ειδικής αγωγής. Εργάζομαι σε φροντιστήριο και προσπαθώ να πείσω αρκετούς γονείς, οι οποίοι έχουν παιδιά με νοητική υστέρηση, ότι η τυπική εκπαίδευση δεν μπορεί να προσφέρει κάτι ουσιαστικό στα παιδιά τους. Οι γονείς δεν καλύπτουν απλά το πρόβλημα, έχουν την αίσθηση , ότι οι εκπαιδευτικοί δεν μπορούμε ν’ αντιληφθούμε τη διαφορετικότητα των παιδιών αυτών, δηλαδή ότι μπορούν να μας «παραπλανήσουν» . Ίσως, οι ίδιοι αρνούνται να το αποδεχτούν !
    Το ερώτημά μου είναι: μπορεί ένας δάσκαλος -που διδάσκει με τις τυπικές μεθόδους διδασκαλίας- να εκπαιδευτεί και να συμβάλλει στην επιμόρφωση των παιδιών με νοητική υστέρηση;
    Σας ευχαριστώ
    Β.Ελευθερία

    Απάντηση

    • nohmatikh
      Ιαν. 27, 2012 @ 19:15:19

      Eίναι πολύ ουσιαστικό το ερώτημά σας!!Είναι δύσκολο πολύ ένας δάσκαλος με τυπικές μεθόδους διδασκαλίας να μπορέσει να συμβάλλει στην επιμόρφωση αυτών των παιδιών,γιατί όσο και αν το θέλει,η νοητική υστέρηση των παιδιών δε θα τα αφήσει να προχωρήσουν παραπέρα από τα βασικά!Είναι καλύτερο λοιπόν να εκπαιδευτεί ο δάσκαλος,ώστε να επικεντρωθεί στις λειτουργικές δεξιότητες των παιδιών αυτών!!Άλλωστε ας σκεφτούμε όλοι…Τι θα χρησιμεύσει σε αυτά τα παιδιά να γνωρίζουν ιστορία ή να γράφουν ορθογραφημένα,όταν δε γνωρίζουν βασικές δεξιότητες προκειμένου να ανταπεξέλθουν στη ζωή τους μελλοντικά;Ευχαριστώ κι εγώ με τη σειρά μου!!

      Απάντηση

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: