ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΚΙΝΗΤΡΩΝ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ…

Είναι γεγονός ότι το παιχνίδι βρίσκεται μέσα στις ζωές όλων των παιδιών,είτε αυτό είναι συμβολικό(τσουλάει απλά ένα καροτσάκι ή τα τρενάκια),είτε αυτό είναι παιχνίδι ρόλων(τα παιδιά παίζουν διάφορους ρόλους)… Υπάρχουν παιχνίδια που χαρακτηρίζονται από κανόνες και άλλα όχι… Το μόνο σίγουρο πάντως είναι ότι όποιο παιχνίδι και αν είναι,πάντα προκαλεί την ευχαρίστηση και καλλιεργεί το εσωτερικό κίνητρο του παιδιού!

Το ίδιο συμβαίνει και για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες ή μαθησιακές δυσκολίες! Τα παιδιά αυτά μπορεί να φαντάζει πιο δύσκολο σε όλους μας να μάθουν,αλλά ας μην το δούμε από αυτήν την οπτική γωνία,αλλά από την πλευρά της αλλαγής τρόπων,προκειμένου να μάθουν… Τα παιδιά αυτά είναι γεγονός ότι χρειάζονται περισσότερο χρόνο και μεθόδους,οι οποίοι θα ενεργοποιήσουν τα εσωτερικά τους κίνητρα που θα τους οδηγήσουν στη μάθηση! Εναπόκειται στη φαντασία του ίδιου του εκπαιδευτικού και του γονιού,να εμπνευστεί τις κατάλληλες τεχνικές για να παροτρύνει το παιδί να μάθει και να το διευκολύνει ταυτόχρονα στην προσπάθειά του αυτή!

Ο Θ είναι μαθητής της Γ’ Δημοτικού… Παρουσιάζει υπερκινητικότητα,διάσπαση προσοχής και δυσκολία στην γραπτή και προφορική έκφραση. Δεν μπορούσε να καθίσει πάνω από 2 λεπτά σε ένα σημείο και η προσοχή του αποσπόνταν διαρκώς. Έτσι την επόμενη φορά που είχαμε και πάλι μάθημα,αποφασίσαμε να παίξουμε στο πάτωμα… Το παιδί αινθουσιάστηκε στην ιδέα και μόνο όττι θα παίζαμε και μάλιστα στο πάτωμα. Χρησιμοποιήσαμε τα πολύ γνωστά σε όλους τουβλάκια του jenga,στη μια πλευρά των οποίων είχα γράψει ασκήσεις γραμματικού περιεχομένου,όπως να συμπληρώσει καταλήξεις,να μεταφέρει από ενικό σε πληθυντικό αριθμό,από ενεστώτα σε αόριστο κλπ… Ο Θ αφού το στήσαμε είχε την ιδέα με κάθε τουβλάκι που καταφέρνει να βγάλει να δημιουργήσει μια πολυκατοικία,την οποία θα γκρέμιζε ο ίδιος με μια κλωτσιά. Βέβαια αν δεν απαντούσε σωστά στην αντίστοιχη ερώτηση,τότε η πολυκατοικία του ήταν μείον ένα τουβλάκι,πράγμα που δεν το ήθελε ο ίδιος. Μέσα από αυτό το παιχνίδι το συγκεκριμένο παιδί είχε τη δυνατότητα να διοχετεύσει όλη του την ενέργεια(στη συγκεκριμένη περίπτωση κλωτσώντας την πολυκατοικία που θα έφτιαχνε) και αυτό ήταν το βασικότερο κίνητρο,ώστε να απαντάει στις ερωτήσεις που διάβαζε πάνω σε κάθε τουβλάκι.

Μέσα από τέτοιου είδους παιχνίδια,τα οποία ανταποκρίνονται στο τι ευχαριστεί το κάθε παιδί,τα ίδια μπορούν εύκολα να ανταποκριθούν στη διδασκαλία. Επιπλέον,τα παιδιά με υπερκινητικότητα,επειδή χαρακτηρίζονται από έλλειψη οριοθέτησης,καλό θα ήταν να τα καθοδηγήσουμε,ώστε να μάθουν τα όριά τους και ότι κάθε πράξη τους έχει και κάποια συνέπεια. Μπορείτε να δημιουργήσετε ένα πινακάκι,το οποίο θα κρεμάσετε πάνω στο ψυγείο σας,ή σε ένα σημείο εμφανές στο παιδί και κάθε ημέρα όταν είναι πιο προσεκτικό και λιγότερο υπερκινητικό απ´ο,τι πριν,έστω και ελάχιστη να είναι η διαφορά,θα κολλάτε ένα αυτοκόλλητο για κάθε ημέρα. Αν όμως ξεπεράσει και πάλι τα όρια,θα του αφαιρείτε το αυτοκόλλητο. Θα προτρέψετε το παιδί σας να συγκεντρώσει ένα συγκεκριμένο αριθμό από αυτοκόλλητο,ώστε να κάνετε στη συνέχεια κάποια δραστηριότητα που θα το ευχαριστεί. ,όπως για παράδειγμα να πάτε στον παιδότοπο,να πάτε στο γήπεδο να παίξει,να δείτε μαζί μια ταινία που θα τον ενδιαφέρει ή να παίξει ένα παιχνίδι στον υπολογιστή,όπως να βρει τις διαφορές ανάμεσα σε δυο εικόνες, πράγμα που αρέσει ιδιαίτερα στα παιδιά. Προσπαθούμε λοιπόν οι δραστηριότητες που θα διαλέξουμε να καλλιεργούν είτε τη σκέψη του παιδιού είτε την κινητικότητα του,μέσω της οποίας τα παιδιά διοχετεύουν όλη τους την ενέργεια. Προσοχή! Η αμοιβή σε καμία περίπτωση δε θα πρέπει να δίνει την εντύπωση πληρωμής στο παιδί μας. Αμοιβή δε σημαίνει,κάθομαι ήσυχος και διαβάζω τα μαθήματά μου,προκειμένου η μαμά η ο μπαμπάς να μου αγοράσουν το παιχνίδι που τους ζήτησα,ούτε για να φάμε σήμερα το παγωτό που δεν έφαγα χθες. Φροντίζουμε,ώστε οι αμοιβές να προσφέρονται σαν φυσικό επακόλουθο της πράξης τους,όπως ακριβώς και οι ποινές. Δεν πρέπει σε καμία περίπτωσν να φαντάζουν ως τιμωρίες,παρά μόνο ως φυσικές συνέπειες.

Προσπαθήστε να καλλιεργήσετε τα κίνητρα του παιδιού σας!Μόνο έτσι θα καταφέρει να φθάσει στη μάθηση!

Έλληνα Σεβαστή-Ειρήνη

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: