ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ!

IMG_20130526_110942IMG_20130526_111003IMG_20130526_111018

Πόσες φορές έχετε την εντύπωση ότι δεν μπορείτε να διδάξετε ένα παιδί τα φιλολογικά μαθήματά; Το κυρίως πρόβλημα ενός παιδιού με μαθησιακές δυσκολίες,άπό το Γυμνάσιο έως το Λύκειο είναι τα Αρχαία Ελληνικά. Ομολογουμένως είναι ένα μάθημα, το οποίο δυσκολεύει αρκετά τα παιδιά αυτά, καθώς ήδη δυσκολεύονταιστα Νέα Ελληνικά… Είναι κοινή απορία πολλών εκπαιδευτικών και γονεών με ποιον τρόπο μπορεί κανείς να τα διευκολύνει να μάθουν τα Αρχαία Ελληνικά.
Δική μου απορία είναι γιατι να δυσκολευόμαστε να τα βοηθήσουμε στο μάθημα των αρχαίων, όταν μπορούμε να τα βοηθήσουμε στα Νέα Ελληνικά; Το όλο θέμα είναι να έχουμε απλά φαντασία!Η Ι. δυσκολευόταν τρομερά στην απομνημόνευση.Αποφασίσαμε λοιπόν να χρησιμοποιήσουμε τρικάκια, προκειμένου να θυμάται κάποιους κανόνες, χωρίς να χρειάζεται να τους αποστηθίσει! Παρακάτω θα αναφέρω μερικά παραδείγματα, τα οποία ίσως σας φανούν χρήσιμα:

1) Τονισμός λέξεων: Χρησιμοποιήσαμε 2 χρώματα που θα ήταν δύσκολο να ξεχάσει, καθώς είναι και χρώματα ομάδων… Χρησιμοποιήσαμε το πράσινο και το κόκκινο… Με κόκκινο καταγράψαμε τα μακρόχρονα φωνήεντα και με το πράσινο τα βραχύχρονα. Στη συνέχεια γράψαμε τους κανόνες πάλι χρησιμοποιώντας τα χρώματα και τα αρχικά γράμματα των λέξεων: Μακρόχρονα και Βραχύχρονα, όπως ακριβώς φαίνεται και στη φωτογραφία και πάνω από κάθε αρχικό γράμμα τοποθετήσμαε και τον αντίστοιχο τόνο. Στην αρχή σε κάθε λέξη που της δινόταν γράφαμε πάνω από τα αντίστοιχα γράμματα τα αρχικά των λέξεων Μακρόχρονο ή Βραχύχρονο με το χρώμα που έπρεπε, ώστε να τα κατανοήσει και στη συνέχεια να καταφέρει να τόνίζει χωρίς τη βοήθεια των χρωμάτων.

2) Κανόνες για την κλίση ουσιαστικών Α’ και Β’ κλίσεων: Προκειμένου η μαθήτρια να καταφέρει να απομνημονεύσει τις καταλήξεις των ουσιαστικών, χρησιμοποιήσαμε το εξής τρικάκι: Αφού βεβαιωθήκαμε ότι έχει κατανοήσει τα άρθρα,αρχίσαμε να κλίνουμε το εκάστοτε ουσιαστικό, τοποθετώντας στο τέλος του τις καταλήξεις των άρθρων, όπως στη φωτογραφία. πχ:Για το ουσιαστικό ο νόμος, αρχίσαμε από τη γενική έως και την αιτιατική να τοποθετούμε τις καταλήξεις των αντίστοιχων άρθρων, ενώ στην κλητική ανακαλύψαμε ότι αν γυρίσουμε το τετράδιο προς τα πλάγια το άρθρο ω της πτώσης αυτής μπορεί να μετατραπεί σε ε και στη συνέχεια το τοποθετήσαμε ως ε πια στο τέλος της λέξης νόμος. Με τον ίδιο τρόπο κλίναμε και τα ουσιαστικά της Α’ κλίσης.

3) Στην κλίση των ρημάτων σε Ενεστώτα Παρατατικό και Μέλλοντα, κάναμε αντιδιαστολή με τους αντίστοιχους χρόνους της Νέας Ελληνικής και χρησιμοποιήσαμε το ίδιο χρώμα όπου υπήρχαν ομοιότητες, ενώ τονίσαμε με διαφορετικό χρώμα τις διαφορές. Ηαντιδιαστολή με τη μητρική γλώσσα του μαθητή παίζει σημαντικό ρόλο προκειμένου να κατανοήσει το παιδί τις ομοιότηες και τις διαφορές, καθώς έχει μέτρο σύγκρισης κάτι το οποίο του είναι πιο οικείο.

4) Μαθαίνοντας το ρήμα ειμι: Χρησιμοποιήσαμε και πάλι τα χρώματα, προκειμένου να τονίσουμε τα κοινά στοιχεία σε κάποια πρόσωπα, ώστε να διευκολυνθεί η μαθήτρια, ενώ στο α’ πληθυντικό πρόσωπο στο οποίο εκείνη δυσκολευόταν αρκετά, την προέτρεψα να σκεφθεί κάτι που θα την βοηθούσε να κάνει τον αντίστοιχο συνειρμό και η ίδια ανακάλυψε από μόνη της ότι θα μπορούσε να το θυμάται , φέρνοντας στη μνημη της το όνομα Εσμε-ράλδα…

Είναι μερικά παραδείγματα, προκειμένου να σας δώσω μια ιδέα σχετικά με το πώς θα μπορούσατε να βοηθήσετε τα παιδιά που δυσκολεύονται σε αύτο το μάθημα. Θα μπορουσατε να χρησιμοποιήσετε αυτές τις μεθόδους και στα παιδιά της γενικής ακόμα εκπαίδευσης.

Έλληνα Σεβαστή-Ειρήνη(Φιλόλογος-Ειδική παιδαγωγός)

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: